CHOLESTEROL

Článek nenahrazuje odbornou personalizovanou konzultaci ani lékařskou péči a doporučení.
Informace pro Vás zpracovávám s pokorou na základě téměř každodenního studia a praxe s klienty. Záměrem mého psaní je poukázat na komplexnost problematiky “zvýšeného cholesterolu” a popsat postupy a rozhodnutí v rámci životního stylu, které mi v práci s klienty pomáhají (v 2. článku).

CHOLESTEROL

V tomto článku se dozvíte:

  • Kdo udělal z cholesterolu strašáka a proč?
  • Co to vlastně cholesterol je?
  • K čemu našemu tělu slouží?
  • Jaké jsou optimální hladiny cholesterolu a kdy už bychom měli zpozornět?
  • Co to je metabolická triáda a u koho ji najdeme, kdo by měl být na pozoru?

V pokračování se dozvíte:

  • 10 tipů, jak na zvýšený cholesterol?
  • Má tedy proticholesterolová dieta význam? A můžu máslo a živočišné tuky?

Kdo udělal z cholesterolu strašáka?

Píše se druhá polovina dvacátého století a vědec Ancel Keys posílá do světa svoji práci “Seven country study”, ve které obhajuje a “potvrzuje” hypotézu, že nasycené tuky a cholesterol jsou významným činitelem v roli kardiovaskulárních onemocnění. Během “chvilky” se stalo běžné smýšlet směrem “živočišné tuky jsou špatné” a měli bychom je nahrazovat rostlinnými. Tyto informace však nebyly správně uchopeny a jejich pravdivost vyvrátily další práce o několik let později. Trend omezování živočišných tuků se však uchytil a praktikoval. V té době byly náhražkou hlavně margaríny, které obsahovaly velké množství transmastných kyselin, desetinásobky více, než by nyní legislativa schválila. Dnes už víme, že transmastné kyseliny jsou pro zdraví mnohem škodlivější, než pravidelná a úměrná konzumace nasyceného tuku. Díky dezinformacím a špatně uchopením doporučením ze stran “vyšší moci” si velká část populace (a nejenom česká) vybudovala mylný názor v rámci náhledu na tuky a převážně na ty živočišné. Dodnes se k živočišným tukům vztahuje spoustu kritiky a z praxe vnímám, že je široká veřejnost naučena používat spíše rostlinné rafinované tuky a margaríny (které se alespoň dnes vyrábí jinými metodami, než dříve a neobsahují transmastné kyseliny). Jsou však dnes používané rafinované oleje v plastových lahvích (zejména slunečnicový a řepkový) a margaríny skutečně výhodou oproti sádlu, ghí či tradičnímu máslu, které obsahují cholesterol?

Pro odpověď je vždy dobré dojít přes pochopení souvislostí, tentokrát ohledně cholesterolu, viz níže.

Cholesterol

Cholesterol je tělu vlastní látka. Jedná se o naprosto přirozenou a nedílnou součást našeho života.

K čemu nám slouží

Tvoří součást buněčných membrán a membrán buněčných organel. Díky cholesterolu se v játrech tvoří žlučové kyseliny, které jsou nezbytné pro správné trávení tuků, respektive jejich emulgaci. Ve střevě se za účasti žlučových kyselin tvoří tukové micely, které se dostanou do buněk střev, střevní buňky si je “opracují” a pošlou do krevního řečiště v podobě lipoproteinů. Mohla bych to vlastně shrnout jako takové klišé, že “cholesterol nám pomáhá s trávením tuků.”

Cholesterol je naprosto fantastický v roli stvořitele pro život nepostradatelných hormonů, například pohlavních – progesteron, testosteron. Podílí se na mezibuněčné komunikaci a funguje jako prekurzor vitaminu D. O vitaminu D a jeho přínosu jste již ve spojitostí s covid situací slyšeli spoustu informací. Mohla bych o funkcích cholesterolu pokračovat, avšak pro obhájení jeho nepostradatelné funkce to bohatě postačí.

Jaké jsou optimální hladiny cholesterolu a kdy už bychom měli zpozornět?

Obrázek: Pokud půjdete k obvodnímu lékaři/ do soukromé laboratoře, pravděpodobně se setkáte s pojmem “lipidogram/ lipidový profil”.

Zde máte vypsány rozmezí a normy (nechte si však testy společně s ostatními interpretovat specialistou)

  • LDL-cholesterol: Cílová hodnota: méně než 3 / 2,50 mmol/l
  • Celkový cholesterol: Cílová hodnota: méně než 5,2 mmol/l (lehce zvýšený neznamená hned riziko)
  • HDL-cholesterol: Optimální hodnoty: muži více než 1,0 mmol/l; ženy více než 1,2 mmol/l
  • Triacylglyceroly (triglyceridy), TAG: Optimální hodnoty: muži i ženy méně než 1,7 mmol/l

POMĚR: LDL:HDL = X < 3

Důležitější hodnota, než celkový cholesterol je poměr jednotlivých zástupců lipoproteinů (HDL, LDL, TAG). Pokud máte cholesterol nad normou ale poměr LDL:HDL je nižší než 3, pak bych ještě zbytečně nepanikařila a mrkla na tzv. metabolickou triádu, která se vyskytuje zvýšenými TAG, zvýšeným LDL a sníženým HDL.

Pokud je zvýšený LDL, pak je také důležité, podívat se na hodnoty Apo-B, které nám prozradí velikost částic LDL. Samotná hodnota LDL totiž nevypovídá o počtu a velikosti LDL částic.

Pro zvídavé: 

Na obrázku vidíte stejné hodnoty LDL – 2,8 mmol/ l, ale rozdílné riziko aterogenity díky velikosti částic.

Rizikový profil by se dal shrnout do schématu metabolické triády, kdy jsou zvýšené TAG, snížené HDL a zvýšené LDL.

U koho se často metabolická triáda projevuje?

Z praxe vnímám nejvíce u lidí s nadváhou a obezitou, diabetici 2. typu, prediabetici, lidé s vysokým abdominálním – viscerálním tukem.

Kombinace zvýšeného tlaku, nadváhy, zvýšené glykemie a vyššího viscerálního tuku se označuje jako metabolický syndrom. Často klienti mívají i zvýšené množství kyseliny močové a jiné přidružené potíže (s játry, žlučníkem, střevy,…).

Rizikoví klienti – s výrazným viscerálním tukem
Často to jsou kuřáci či lidé milující sladké a nezdravé tučné, lidé kteří mají nepravidelný režim od spánku až po stravu, jí převážně zpracovanou a chudou stravu na živiny, mají narušený celkový cirkadiánní rytmus a mentální vypětí.

Často si špatné návyky a vzorce nesou již od malička a rodiče a prarodiče mají potíže s vysokým tlakem, cholesterolem, diabetem,…

Obrázek: Rizikoví pacienti s výrazným viscerálním tukem, zdroj obrázku: badatel.net 

V následujícím článku jsem Vám vypsala 10 tipů, jak podpořit zdraví cév a zlepšit svůj lipidový profil (kompenzovat vysoký cholesterol) a celkově podpořit zdraví včetně redukce hmotnosti.

Jana Zahradníková, DiS.
průvodkyně zdravých návyků

Chceš odebírat zdravou poštu?

Každý měsíc s centrem návyků zasíláme tipy a rady pro zdravý život. Zanechte nám Váš e-mail a můžete se těšit na poštu. Pokud již poštu odebíráte, stačí zavřít toto okénko. Je to jednoduché, zdravé a ZADARMO.