7 TIPŮ, CO DĚLAT, KDYŽ SE DÍTĚ NUDÍ A KRAMAŘÍ, I KDYŽ MÁ POKOJÍČEK PLNÝ HRAČEK

Znáte to? Dítě má plný pokoj věcí a přesto Vám řekne, že se nudí a chodí od ničeho k ničemu… Po nějaké době ho najdete v pokoji, kde není kámen na kameni a začíná dohadování na téma “ukliď si pokoj“. Dnešní článek by Vám měl poskytnout pár tipů, jak z toho ven.

1) Pozorujte dítě

Pozorování je nezbytný nástroj jak porozumět potřebám dítěte a vhodně na ně reagovat.
Jen tak, že budete dítě pozorovat, si jste schopni všimnout, jak reaguje, co ho zajímá, o jakou aktivitu projevuje zájem, a které si ani nevšimne a mnoho dalšího.

Všechny tyto postřehy jsou pro Vás důležité, abyste byli schopni nachystat aktivity, které dítě zaujmou, bude se k nim opakovaně vracet a bude rozvíjet své dovednosti. Nemusí se jednat o dlouhé úseky, jde o pravidelnost. Třeba si jen na chvilku sedněte s kávou nebo čajem, zpřítomněte se a koukejte, co Vaše dítě dělá.

cn-montesori
Obrázek: Pozorujte své děti při hraní, třeba i s kávou v ruce

2) Vytřiďte hračky

Shromažděte všechny dětské hračky na jedno místo a rozřaďte je na ty, které jsou:
– v pořádku
– rozbité nebo jim nějaká část chybí.

Ty, které nejsou kompletní nebo jsou rozbité, vyhoďte. Ty, které jsou v pořádku, rozřaďte na ty s kterými si dítě:
– spíš hraje
– spíš nehraje

Ty hračky, s kterými si moc nehraje, protože z nich vyrostlo nebo jsou pro něj příliš snadné, schovejte pro mladšího sourozence nebo dejte pryč, ty co jsou pro něj zatím složité nebo byly k dispozici dlouho, schovejte do krabice a uložte na později.

3) Hračky rotujte

V pokoji nemusí mít děti vše neustále k dispozici. Troufám si tvrdit, že většina českých dětí nedostatkem hraček netrpí. Většinou je to spíše naopak a děti jsou pak spíš věcmi zahlceni a nejsou schopny si z té plejády něco vybrat. Mnohem lépe funguje vystavit pár hraček a dle zájmu je rotovat. Nejde v tomto případě ani tak o pravidelnost ve výměně hraček, ale v následování zájmu dítěte. Některé aktivity a hračky tedy budou na poličce déle než jiné, ale to je v pořádku.

cn-montesori-detsky-pokoj
Obrázek: Vystavte hračky v pokojíčku

4) Zrušte/omezte koše na hračky

Pro děti jsou nepřehledné a nejsou často schopny si z nich nic vybrat. Navíc většinou udělají to, že je celé vysypou, aby případně našli jednu jedinou věc, kterou hledají a máte o nepořádek postaráno. Boxů se nemusíte vzdávat úplně. Pro hračky typu open play (lego, stavebnice apod.) vhodné jsou. Doporučuji ale, aby byly průhledné, aby dítě hned vidělo, co má v nabídce, protože znáte to. Sejde z očí…. Též je fajn, aby tam byl vždy jen jeden druh a ne miš maš všech různých hraček. A u stavebnic je ještě důležité, pro jak staré dítě je box určený. Jeden a půl leté dítě nepotřebuje celou velkou krabici lega, stačí pár kostiček. Ptáte se proč? Je to pro něj příliš velké množství a bude je spíš rozhazovat než s nimi konstruktivně stavět.

cn-montesori-detsky-pokoj-hracky-pro-deti
Obrázek: Omezte nepřehledné koše na hračky

5) Vystavte hračky/aktivity jednotlivě a přehledně do poličky

Základem je, aby byl prostor vizuálně čistý a “prodyšný”. Tím myslím, aby mezi sebou měly aktivity/hračky volný prostor a tudíž bylo na první pohled jasné, co k čemu patří.

Představte si to na paralele k obchodu s oblečením. Nevím, jak vás, ale mě ke kusu oblečení přitáhne spíš to, když je pěkně vystavené a naaranžované než když se povaluje někde v koši s dalšími věcmi, i když je na něm napsáno sleva 70%…Neříkám, že se do toho koše nikdy nepodívám, zvlášť když je ve slevě má oblíbená značka oblečení, ale mnohem pravděpodobněji mě zaujme ta první varianta.

cn-montesori-detsky-pokoj-policka
Obrázek: Vystavte hračky přehledně do poličky

6) Pomozte dítěti s úklidem.

Čím mladší je, tím větší je Vaše zapojení. Malým dětem jsme totiž zezačátku modelem a je prima, když od nás navnímají, že úklid je součástí aktivity a děláme ho s radostí nebo nás to alespoň neštve 🙂 Po určité době se k nám batole přidá, protože batolata obzvlášť, chtějí dělat to co my. No a v budoucnu už to bude zvládat samo. Skvěle funguje, když dáte na výběr, co chce uklidit dítě nebo u těch mladších navrhnete, co uklidíte vy, a co dítě. Batolata rády spolupracují, využijte toho a udělejte z úklidu smysluplnou činnost, při které může být i zábava.

7) Buďte konzistentní.

Když vidím, že dítě má rozdělanou 1 aktivitu a vytahuje další, jdu za ním a pomůžu mu tu 1. uklidit se slovy “vidím, že sis dohrál, uklidíme zpátky na místo, ať si můžeš vzít další.” Děti, zvlášť ty malé do 3 let věku, si na to velmi rychle zvyknou a začnou tak fungovat, případně stačí jen připomenout.

Taky se zamyslete, jak to máte vzhledem k pořádku nastavené vy sami. Vzhledem k absorbující mysli dětí do 6 let, která zvnitřňuje, co je kolem ní, je velmi těžké, dítěti tvrdit, jak je úklid důležitý, když vidí, že máma nebo táta to sice říkají, ale nechovají se dle toho. V tomto jako ve všech ostatních tématech je vážně důležité, jak se my samy chováme a ne to, co proklamujeme navenek.

Tak to je pro dnes vše a budu ráda, když mi dáte vědět, jak to máte u Vás doma, co funguje, a nebo naopak činí potíže. Nemusíte aplikovat všechny tipy najednou, vyberte si jeden a tím začněte. Cesta je cíl.

alena_spackova

Alena Špačková

Poradenství v oblasti montessori a rodičovských témat

Chcete znát další tipy, nebo se s někým poradit?
Domluvte si se mnou konzultaci na libovolné rodičovské téma.

LOUČÍME SE 👋💛

Naši milí příznivci, cesta  CENTRA NÁVYKŮ končí a i přesto, že konce nebývají vždy příjemné, víme, že za rozhodnutím stojí čistý záměr, moudrá myšlenka a upřímné slzy dojetí.

Celý příběh CN a informace o ukončení naleznete v oficiálním rozloučení.