Víte, na co se zaměřuje PREKONCEPČNÍ PÉČE?

Prekoncepční péče zahrnuje soubor terapií, které jsou individuálně navrženy na základě potřeb páru. Cílem je zvýšit šanci otěhotnění, podpořit zdravé těhotenství a přirozený porod. Terapie je určena pro všechny budoucí rodiče, kteří chtějí připravit ideální prostředí pro vývoj plodu a tím podpořit zdravý start jejich potomka. Dále pak pro páry, kterým se nepodaří počít miminko po 12 měsících nechráněného pohlavního styku.

Proč bychom měli uvažovat o prekoncepční péči?

První trimestr je období největšího růstu plodu, ten se zvětší neuvěřitelně 2,5 milionkrát. Takto rychlý růst vyžaduje velkou zásobu mikronutrientů. Pokud si říkáte, že začnete užívat těhotenský multivitamin, jakmile zjistíte, že jste těhotná, tak to v některých případech nemusí být dostačující. To z důvodu, že náprava nutriční deficience může trvat až 3 měsíce. Prekoncepční péče je zaměřena na odhalení malnutrice a detekované nedostatky cíleně řeší.

Zdravý životní styl má vliv na plodnost

Studie provedená společností Forsight Group – britskou neziskovou organizací, která se věnuje podpoře předkoncepční péče – sledovala 367 párů ve věku od 22 do 59 let. Mnoho párů trpělo neplodností (37 % párů), objevovali se u nich potraty (38 %), byl jim doporučen potrat (11 %), narodilo se jim mrtvé dítě (3 %) nebo dítě s nízkou porodní hmotností (15 %), vyskytly se malformace (2 %) a SIDS (1 %). Všem párům byla poskytnuta základní prekoncepční péče včetně nutričního poradenství a prenatální multivitamin pro oba partnery. Po 2 letech se 89 % párů podařilo porodit zdravé dítě. Tato studie naznačuje, že úprava životního stylu může mít pozitivní vliv na plodnost. Za zmínku také stojí, že v této pozorované skupině nebyly hlášeny žádné potraty, perinatální úmrtí nebo malformace a většina dětí se narodila donošená a měla zdravou váhu. (1)

Z naturopatického pohledu je problematika neplodnosti spojena se západním stylem života. Buďme upřímní: „ŽIJEME V TOXICKÉ DOBĚ“. Máme znečištěné životní prostředí, znečištěnou pitnou vodu, neudržitelné metody pěstování plodin, velkochovy, nadužíváme léčiva a mnoho z nás je zatížena těžkými kovy. Půda, v které pěstujeme plodiny je chudá na živiny. A my, místo toho, abychom se alespoň snažili jíst, co nejpestřeji a živiny doplňovali, tak se přejídáme rafinovanou moukou, cukrem, konzumujeme trans tuky, pijeme nadměrné množství kávy a alkoholu, abychom se alespoň trochu vzpružili.

Obezita, jako faktor snižující plodnost

Obézní muži mají zvýšenou aktivitu aromatázy, která přeměňuje testosteron na estradiol. (2) Zvýšená hladina estrogenů, a naopak snížená hladina testosteronu pravděpodobně hraje roli v nižším počtu spermií, jejich nižší koncentraci a špatné morfologii spermií. Tyto výsledky jsou pozorovány u mužů se zvýšeným indexem tělesné hmotnosti (BMI) a koncentrací tuku kolem břišních orgánů. (3, 4)

Terapeutický plán v prekoncepční péči

Terapeutický plán v prekoncepční peči je vždy nastaven individuálně na základě vašeho aktuálního zdravotního stavu a vaší úrovně znalostí v jednotlivých oblastech nutrice a životního stylu.

Nutričně denzitní strava

  • Stravovací návyky
  • Poměr makroživin a dostatek mikroživin
  • Funkční potraviny pro hormonální rovnováhu

Menstruační cyklus pod kontrolou

  • V případě potřeby bylinná a nutriční podpora

Odhalení stresových vlivů

  • Fyzické
  • Enviromentální
  • Biologické
  • Psycho-sociologické

Podpora adrenálních drah

  • V případě stresové zátěže a vyčerpaných nadledvinek

Enviromentální toxická zátěž

  • Minimalizace toxické zátěže z okolí (kadmium – cigarety, xenoestrogeny – kosmetika a drogerie, plasty, amalgámové plomby a jiné)
  • Odhalení potencionální akumulace těžkých kovů ve vašem organismu – nástroje k odhalení: pomocí pohledové diagnostiky/symptomů/vstupního dotazníků/vlasové analýzy
  • Podpora přirozených detoxikačních procesů organismu

Cirkadiánní rytmus

  • Spánková hygiena
  • Denní a večerní rituály
  • Pobyt na denním světlě

Imunitní problémy a infekce

  • V případě autoimunitních procesů je důležité jako první věnovat pozornost trávení, zdravému střevu a mikrobiomu
  • Imunitně oslabeného jedince je nutné doživit a imunitně posílit funkčními potravinami a bylinami

Zdravotní obtíže

  • V případě nemoci je nutné jako první věnovat pozornost nalezení příčiny vašich obtíží

Onemocnění zvyšující riziko neplodnosti

Některé onemocnění zvyšují riziko neplodnosti. Níže výčet nejčastějších onemocnění, které snižují šanci otěhotnět:

  • Endometrióza
  • PCOS
  • Hormonální nerovnováha
  • Hypofunkce štítné žlázy
  • Problém s hladinou cukru v krvi
  • Obezita
  • Autoimunitní procesy
  • Myomy
  • Nadměrná stresová zátěž a sekundární dysbalance z ní vyplívající
  • Problémy se spermiemi (např. pohyblivost, morfologie, počet atd.)

Laboratorní vyšetření

Abychom mohli terapii lépe zacílit, tak vám doporučíme přehled krevních markerů, na základě vaší osobní anamnézy.

Věděli jste, že například zvýšená hladina homocysteinu může být vodítko k odhalení mutace genu pro enzym MTHFR? Tento enzym přeměňuje kyselinu listovou na aktivní formu – nedostatek aktivní formy může vést k potížím s otěhotněním, ale může mít i vliv na vývoj plodu a průběh těhotenství.

Pokud jste nositelnou mutace MTHFR, tak vždy vybírejte těhotenský multivitamin, který obsahuje kyselinu listovou v aktivní podobě, tedy v podobě methylfolatu.

Zda jste nositelkou mutace MTHFR můžete zjistit u vašeho obvodního lékaře nebo jako samoplátce z DNA testu.

Je pro vás těhotenství aktuální téma?

Přemýšlíte o miminku a chcete se na toto speciální období připravit? Kontaktujte nás a můžeme společně zvážit, kde byste měla vaši cestu začít.

Jste typ člověka, který potřebuje začít dnes? Zde jsou pro vás dva první motivační kroky k večerní rutině.

Výzva 1

Dopřejte si 2x týdně relaxační koupel, kdy do vany přidáte šálek Epsomské soli. Tato sůl pomáhá jemně detoxikovat váš organismus a zároveň přes kůži absorbujete hořčík, který má zklidňující účinek.

Epsomská sůl
Brainmarkt

Epsomská sůl
Kód slevy pro vás na Puravia – naturopatka5

Výzva 2 - spánek

Pokud chceme, aby naše tělo prošlo všemi fázemi spánku a mělo prostor se správně regenerovat, pak je důležité 2 hodiny před spánkem blokovat modré světlo.  Máme dvě možnosti – někdo bude preferovat brýle, s kterými se může volně pohybovat v domácnosti a jiný zase žárovky, které nainstaluje tam, kde se nejvíce večer pohybuje.

Brýle blokující modré světlo
Kód slevy pro vás na Puravia – naturopatka5

Článek pro vás s láskou připravila Petra 🙏

Jak se Vám článek líbil? Zajímá Tě na toto téma více informací?
Dejte mi vědět na: petra@centrumnavyku.cz

Bc. Petra Svobodová
terapeutka nutriční medicíny

Použité zdroje pro článek:

  • Ward N, Eaton K. Preconceptional care and pregnancy outcome. J Nutr Env Med. 1995;5(2):205-207
  • Cohen, PG. Obesity in men: the hypogonadal-estrogen receptor relationship and its effects on glucose homeostasis. Med Hypotheses. 2008;70(2):358-360.
  • Sermondade N, Faure C, Fezeu L, et al. Obesity and increased risk for oligozoospermia and azoospermia. Arch Intern Med. 2012;172(5):440-442.
  • Hakonsen LB, Thulstrup AM, Aggerholm AS, et al. Does weight loss improve semen quality and reproductive hormones? Results from a cohort study of severely obese men. Reprod Health. 2011;8:24.

Chceš odebírat zdravou poštu?

Každý měsíc s centrem návyků zasíláme tipy a rady pro zdravý život. Zanechte nám Váš e-mail a můžete se těšit na poštu. Pokud již poštu odebíráte, stačí zavřít toto okénko. Je to jednoduché, zdravé a ZADARMO.