POHANKA V KUCHYNI

1. Co obsahuje pohanka za cenné složky?

Pohanka obecně patří do skupiny sacharidů a je to perfektní a přirozeně bezlepková pseudoobilovina, která má ve zdravém životním stylu své čestné místečko. 

Proč? Obsahuje cenné látky, jako například velké množství vlákniny, která je klíčovou pro zdraví našich střev, železo, nezbytné pro procesy spojené s buněčným dýcháním, dále draslíku, mědi, rutinu, vitaminu E a vitaminů skupiny B. 

Sečteno podtrženo, pokud pohanku správně připravíte a zkonzumujete, můžete se těšit z jejího pozitivního vlivu na Vaše zdraví. 

Poznámka: pro některé skupiny lidí je právě vysoké zastoupení vlákniny v pohance naopak nežádoucí a to zejména pro lidi se specifickými zdravotními dysbalancemi ve střevech, jako je například akutní střevní zánět, Crohnova chodora, Ulcerózní kolitýda a další.

2. Rutin, proč co a jak?

Rutin, neboli vitamin P, je látka ze skupiny flavonoidů, které jsou významné pro svůj antioxidační, protizánětlivý charakter.
Chrání naše biologické struktury před negativními dopady volných radikálů, čímž preventivně podporují naše zdraví.
A nejenom preventivně. Rutin je skvělou složkou naší stravy také jako podporovatel již vzniklých chronických onemocnění a jeho název je skloňován zejména
 při léčbě a prevenci poškození cév, zvýšené lámavosti a propustnosti krevních vlásečnic, při cévní nedostatečnosti dolních končetin a také při léčbě hemeroidů.

Efektivní příprava pohanky, jak zachovat co nejvíce živin?

Příloha “přes noc”

Pohanku je možno využít jako přílohu, nebo potravinu tvořící hlavní pokrm. Pro zachování většího množství živin je lepší ji nevařit a nechat pouze přes noc namočenou, jelikož tak podpoříme enzymatickkou aktivitu nažky. Namočenou pohanku přes noc prohřejeme a podáváme s pokrmem či smícháme s bílkovinou a kvalitní zeleninou a uděláme si “pohankoto” (rizoto z pohanky).

  1. Mám tu jeden tip na pohanku jako přílohu, Candáta s dýňovým pyré a pohankou. Celý jednoduchý recept plný bonusových tipů najdete zde

 Postup jak klíčit pohanku:

  1. bio pohanku propláchněte a podívejte se, zda nejsou v balení vadné části/ kamínek
  2. bio pohanku namočte na cca 30 minut do čisté vody
  3. po 30 minutách pohanku slejte a dejte na talířek za okno
  4. propláchněte pohanku cca 2x/ den aby si udržela vlhkost
  5. po 2 dnech se objeví klíčky a můžete tak pohanku použít do salátů, pomazánek, jako zdobení nebo na lahodnou bio raw kaši (recept zde)

Klíčení pohanky

Věděli jste, že během procesu, kdy se ze semínka stává klíček, se probudí k životu spoustu enzymů přeměňujících zásobní škroby na cukry a díky tomuto “oživnutí pohanky” se stává velmi cenným multivitaminem?
Pohanka obsahuje po naklíčení více lysinu, vitaminu P – rutinu, kvercetinu, fosforu, hořčíku, draslíku, sodíku, vitaminů B2, B6, dále pak  zinku, mědi a manganu, niacinu a vitaminu C, než samotná zrna pohanky.

Klíčení pohanky je velmi jednoduché, mě většinou vyklíčí do podoby, ve které ji konzumuji za 2-3 dny.

Vařit pohanku?
Během Vaření degradujete velké množství cenných látek, které jste si přečetli výše, věnujte přípravě pohanky čas a využijte její nutriční sílu moudře, třeba právě díky přípravám spojeným s namáčením a klíčením. Pokud byste přece jen pohanku uvařili, udělejte to velmi rychle, není potřeba zdlouhavé vaření, stačí 10 minutek, poměr voda:pohanka cca 1,5:1 (vody je 1,5x více, než pohanky) a pod pokličkou ji poté nechte 15 minutek dojít.

Pečení z pohanky

Pokud pečete z pohankové mouky nějaký výborný dezert, nesmutněte, menší avšak stále významný obsah nutrientů Vám tam zbyde :).

Dobrý dezert z pohankové mouky je například pohankovník nebo banana bread (recepty tu na blogu již za pár dní). 

pohankovník
banana bread

Pohance v kuchyni zdar 🙂

Jana Zahradníková, nutriční terapeutka a průvodkyně zdravých návyků.

Zdroje
1. https://www.bezpecnostpotravin.cz/rutin-v-pohance.aspx
2. European Journal of Clinical Pharmacology. 2000, roč. 56, č. 8, s. 545–553. ISSN 0031-6970. DOI: 10.1007/s002280000197.
3.ČOPÍKOVÁ, Jana, Michal UHER, Oldřich LAPČÍK, Jitka MORAVCOVÁ a Pavel DRAŠAR. Přírodní barevné látky. Chemické listy. 2005, č. 99, s. 802–806. 
Dostupné z: http://www.oprava-karbon.tym.cz/vyziva/Po%EDrodn%ED%20barevn%E9%20l%E1tky.pdf.


Chceš odebírat zdravou poštu?

Každý měsíc s centrem návyků zasíláme tipy a rady pro zdravý život. Zanechte nám Váš e-mail a můžete se těšit na poštu. Pokud již poštu odebíráte, stačí zavřít toto okénko. Je to jednoduché, zdravé a ZADARMO.