ESTROGENOVÁ DOMINANCE

Estrogen je HORMON MLÁDÍ – při adekvátní hladině pomáhá ženám zůstat štíhlou, snižuje tvorbu inzulinu, reguluje krevní tlak a hladiny cholesterolu. Pomáhá také regulovat hlad tím, že přináší stejný pocit sytosti jako serotonin. Je to skvělý hormon a je třeba si ho hýčkat!

centrum návyků úvodní

Udržet si jeho stabilní hladinu je však v dnešní době veliká výzva!!!

Za vše hovoří i to, že za posledních pár desítek let narostl počet případů rakoviny prsu a dělohy, neplodnosti u mužů a fakt, že mladé dívky dospívají mnohem dříve.

ESTROGENOVÁ DOMINANCE (ED) je stav, který je právem označovaný jako moderní civilizační onemocnění a rozhodně se netýká pouze žen. Větší tendenci k tomuto stavu mají sice ženy po 35tém roce života, ale muži ani mladší ženy se v tomto ohledu bohužel nenechají moc zahanbit.

centrum-navyku-antikoncepce

ED je stav, kdy je estrogen v nerovnováze s progesteronem/testosteronem. Fyziologicky by totiž tyto hormony měly fungovat jako jin a jang a vzájemně se doplňovat. Ve chvíli, kdy estrogen získá převahu – buď tím, že ho je v těle skutečně nadbytek (tzv. absolutní estrogenová dominance) nebo tím, že klesne progesteron/testosteron (relativní estrogenová dominance), začnou se ve slovníku dotyčného objevovat věty typu:

  • necítím se ve svém těle dobře
  • cvičím, jím zdravě, ale nemůžu zhubnout
  • jím pořád stejně, ale váha mi jde nahoru
  • mám velmi bolestivou menstruaci
  • padají mi vlasy
  • ukládá se mi tuk na břiše
  • jsem pořád unavený/á
  • a tak dále…ženy se často popisují slovy „jsem nafouklá, oteklá, unavená a přecitlivělá“.
centrum návyků břišní tuk

PŘÍČINY

Příčin estrogenové dominance je několik, většinou jde o kombinaci více faktorů, ale mezi nejčastější patří:

1) STRES, který může mít mnoho podob a ke kterému má právě žena po 35tém roce mnohem větší sklon

2) NADVÁHA – tuková tkáň totiž funguje tak trochu jako vaječník a produkuje estrogeny (ano, i u mužů!!!)

3) XENOESTROGENY – neboli estrogeny vyrobené člověkem (plasty, pesticidy, léky…)

centrum návyků stres

ED nevede jen k nárůstu váhy a únavě, ale vede také k předčasné pohlavní dospělosti u dívek – zde svoji roli hrají zejména xenoestrogeny, k rozvoji autoimunitních onemocnění (SLE, onemocnění štítné žlázy…), k poruchám plodnosti, k tvorbě myomů a vyššímu riziku vzniku karcinomu prsu a dělohy, k předčasnému stárnutí, psychickým potížím a neřešená ED je také velmi často cestou k ADRENÁLNÍMU VYČERPÁNÍ. A to už vůbec není málo.

EXISTUJE NĚJAKÉ ŘEŠENÍ???

Stejně jako jiné hormonální dysbalance, i ED je stav, který MŮŽE BÝT tzv. PLASTICKÝ a lze ho změnit nebo alespoň moudře kompenzovat. Záležet bude vždy na pokročilosti stavu a příčině. A v neposlední řadě bude samozřejmě záležet také na compliance postiženého, protože úprava ED je většinou běh na trošku delší trať. Nějakou dobu nerovnováha vznikala (většinou jde o měsíce nebo roky) a nějakou dobu bude také třeba na to, aby se upravila. Uvádí se, že u hormonálních dysbalancí je třeba na objevení se prvních změn minimálně 3 měsíce. Proto buďte v první řadě s Vaším tělem trpěliví a dejte mu DOSTATEK ČASU na vyrovnání hladin hormonů.

Velká část této hormonální nerovnováhy pochází z obrovské exploze XENOESTROGENŮ ve vnějším prostředí. Naše těla dostávají rány v podobě syntetických estrogenů, které působí jako endokrinní disruptory. Syntetický je totiž pořád vždycky jiný než endogenní, tělu vlastní. Jde tu zejména o suroviny používané v kosmetice a čistících prostředcích (na stránkách biooo.cz si můžete vyhledat složky, které jsou součástí kosmetiky a čistících prostředků a informace k nim), přes konzervační látky v potravinách až po plasty, v nichž jsou zabalené. Jejich vliv na hormonální rovnováhu je opravdu šokující.

centrum návyků xenoestrogeny

Například takové polychlorované bifenyly (PCB) mohou být důvodem zkracujících se cyklů u žen, menšího počtu spermií u mužů a dokonce jsou schopny měnit funkci štítné žlázy jako třeba při Hashimotově thyreoiditidě.

Dalším velkým spouštěčem ED je STRES a to v mnoha jeho podobách – od restrikcí v jídelníčku, nedostatku spánku, přehnaného cvičení nebo naopak nedostatku pohybu, přes stres v práci, zánětlivá onemocnění apod.

Lidské tělo na stres reaguje vždy stejně – a je jedno, jestli vás honí krvelačná šelma nebo tlačí termín v práci anebo si to celé jen představujete. Mozek moc nerozezná mezi tím, co se děje skutečně a tím, co se odehrává pouze v naší hlavě a myšlenkách. Pořád je to stres a stresová reakce je vždy totožná – znamená produkci stresových hormonů a KORTIZOL, jako jeden z jejich zástupců velmi rád a snadno obsazuje vazebná místa určená pro progesteron a tím mu znemožňuje fungovat a balancovat tak působení estrogenu a ukládá tuk v oblasti pasu a vytváří tak další zdroj produkce estrogenů. Z celé situace se tedy časem stává ZAČAROVANÝ KRUH.

A aby toho nebylo málo, musí nadbytečný estrogen, aby byl vyloučen z těla, projít jaterní očistou. Pokud jsou však játra zatížena očišťováním těla od alkoholu, léků či toxinů, dochází jen k dalšímu hromadění estrogenu a zhoršování celé situace.

JAK Z TOHO CELÉHO VEN?

Pokud se z tohoto začarovaného kruhu chcete vymanit a vyhnout se tak dalším případným následkům neřešené ED, mám pro vás pár jednoduchých tipů, jak začít. Nečekejte žádnou terapeutickou novinku nebo zázrak. Možná to naopak bude znít příliš jednoduše, ale nepodceňujte vůbec sílu toho, co vypadá jednoduše a obyčejně!

1) SPĚTE!!! pro nadledvinky a produkci stresových hormonů je tato pradávná praktika alfa omega úspěchu

  • choďte spát ve stejnou dobu, nejlépe ve 22 hod nejpozději
  • místnost, ve které spíte, by měla být zatemněná a vyvětraná a sloužit pouze pro spánek a intimnosti
  • před spaním si dejte horkou koupel s levandulovým olejíčkem nebo víc než půl hodiny před spánkem horkou koupel zakončenou krátkou ledovou sprchou (úplně nedoporučuji ale pokud už jste ve fázi adrenální dysfunkce)
  • uvařte si večer kakao, meduňku nebo heřmánek
  • vyměňte televizi za knihu
  • jezte nejpozději 3 hodiny před spaním
centrum návyků čaj

2) POOHLÉDNĚTE SE PO XENOESTROGENECH VE VAŠÍ DOMÁCNOSTI
Stres i xenoestrogeny tu jsou a budou, ale nejde o to být perfektní a snažit se vše změnit. Jde o to, změnit to, co můžu. A tak zkuste projít kosmetiku a čistící přípravky, které doma máte a denně používáte. Vyměňte plastové dózy na uskladňování potravin za skleněné. Zkuste si příště na bolest hlavy vzít jednu tabletu „spánku“ spolu s jednou tabletou hořčíku a se sklenicí vody 🙂 Změňte to, co změnit můžete!!!

3) OPEČOVÁVEJTE HLADINU CUKRU V KRVI
Stabilní hladina krevního cukru je základní pilíř hormonální rovnováhy! Pokud jste v procesu uzdravování se, jezte nyní spíše pravidelně a zapomeňte na čast na trendy půsty. Dejte s každým jídlem Vašemu tělu informaci v podobě co nejvíce přirozené stravy, bez restrikcí živin, že je o něj dobře postaráno. Vyřaďte ultrazpracované potraviny a chutě zažeňte raději oříšky, ovocem, kakaovými boby….

centrum-navyku-ovoce

4) ODSTRAŇTE STIMULANTY
jako kofein, alkohol, energy drinky…

5) AKTIVUJTE CO NEJČASTĚJI PARASYMPATICKÝ NERVOVÝ SYSTÉM
vypněte data a notifikace v telefonu a bežte se projít do lesa, pusťte si hudbu a zatančete si, napusťte si horkou vanu s olejíčkem, malujte, zajděte si na masáž nebo namasírujte partnera, věnujte se svým milovaným…

centrum-navyku-les

Je to pár tipů a každý bude potřebovat trochu jinou kombinaci, ale Vy sami stejně nejlíp víte, která je ta Vaše. Moc dobře to víte! A pokud byste nevěděli nebo potřebovali na nějakou dobu doprovod na cestu, víte, kam se můžete obrátit.

Jsme tu pro Vás celý tým s nataženou rukou a srdcem na dlani v ní…

MUDR. KATEŘINA FIALOVÁ
lékařka, výživová poradkyně, lektorka vzdělávacích kurzů v oblasti metabolismu, výživy a civilizačních onemocnění

Chceš odebírat zdravou poštu?

Každý měsíc s centrem návyků zasíláme tipy a rady pro zdravý život. Zanechte nám Váš e-mail a můžete se těšit na poštu. Pokud již poštu odebíráte, stačí zavřít toto okénko. Je to jednoduché, zdravé a ZADARMO.