CO JE PCOS A JAKÉ 4 TYPY ZNÁME?

Syndrom polycystických vaječníků není nemoc, které se nezbavíte do konce života, ani to není pouze projev hormonální nerovnováhy. Rozlišujeme čtyři typy PCOS a u každého typu je hnacím motorem něco trochu jiného. Jedna možnost však nevylučuje druhou a typy se mohou do jisté míry překrývat. Zjistěte, co stojí za vznikem PCOS, a jak můžete samy sobě pomoci.

CO JE VLASTNĚ PCOS?

PCOS je označení pro Syndrom polycystických vaječníků. Nejedná se však pouze o cysty na vaječnících, jak by mohlo z názvu vyplývat. Ve skutečnosti se termín PCOS používá pro soubor určitých symptomů, které jsou spojeny s určitou hormonální nerovnováhou vyplývajícího z metabolického problému.

Dle odhadů trpí PCOS až 21 % žen, ale velká část z nich zůstává bez diagnózy.

JAK ZJISTÍM, ŽE TO JE MŮJ PROBLÉM?

V mnoha případech bývají prvním krokem k diagnostice snadno pozorovatelné tělesné a psychické projevy, následně je domněnka potvrzena či vyvrácena dalšími testy a kritérii.

Projevy PCOS

  • Akné a další kožní projevy
  • Nepravidelná menstruace a cykly trvající déle než 35 dní
  • Nadměrné ochlupení na obličeji a těle
  • Výrazné vypadávání vlasů
  • Úzkost, deprese, změny nálad
  • Přibírání na váze (hlavně v oblasti břicha)

Více informací nám pak podají krevní testy a vyšetření z ultrazvuku. Aby bylo diagnostikováno PCOS, musí být splněna alespoň dvě ze tří kritérií:

Nepravidelný cyklus nebo anovulace

Ženy s PCOS často zažívají nepravidelné cykly, delší než typických 35 dní. Často to znamená, že vůbec nedochází k menstruačnímu krvácení, nebo menstruace přichází v neurčitých intervalech. Děje se tak proto, že folikuly, ve kterých se nacházejí rostoucí vajíčka, se ve svém vývoji před ovulací „zastaví“. Tělo se tak snaží opakovaně spustit ovulaci, proto může dojít k prodlužování menstruačního cyklu, nebo ke krvácení vůbec nedojde.

Nadměrná produkce androgenů

Zvýšená produkce „mužských hormonů“ androgenů se zjišťuje pomocí laboratorních testů. Výsledky často ukazují vyšší hodnoty testosteronu, DHEAS nebo androstendionu. Právě nárůst těchto hormonů nejvíce stojí za tělesnými projevy, jako je akné, vypadávání vlasů nebo nadměrný růst ochlupení.

Polycystické vaječníky na ultrazvuku

Poslední využívanou metodou pro diagnostiku PCOS je objevení cyst na vaječnících. Ve skutečnosti se však nejedná o skutečné cysty, ale o částečně nevyvinuté folikuly, což může být zavádějící hlavně v případě pojmenování stavu.

Ve zdravém cyklu máme až dvanáct vyvíjejících se folikulů najednou, všechny se snaží dosáhnout ovulace. Pouze jeden folikul se stává dominantním a uvolňuje se, zatímco ostatní přestávají růst a jsou vstřebávány. V případě PCOS je běžné, že se tělo snaží dostat do této konečné fáze ovulace. Pokud však k ovulaci nedojde, neexistuje ani žádný dominantní folikul a všechny folikuly rostou v malém množství, což vytváří několik nevyvinutých folikulů kolem vaječníku.

MĚLA BYCH ZAČÍT BRÁT HORMONÁLNÍ ANTIKONCEPCI?

S potvrzenou diagnózou PCOS pravděpodobně přijde také první rada nasadit hormonální antikoncepci, která by problémy vyřešila. „Řešení“ však funguje tak, že zastaví ovulaci a potlačí přirozenou produkci hormonů. Důsledkem toho dochází ke zlepšení některých běžných projevů PCOS. Na druhou stranu je však hormonální antikoncepce spojena s mnoha jinými riziky a po jejím vysazení se symptomy PCOS velmi často vrací, někdy v ještě horší vlně. Řešení v podobě pilulky tedy není tak úplně řešením.

Více informací o fungování hormonální antikoncepce si můžete přečíst v tomto článku.

TYPY PCOS A HLAVNÍ PŘÍČINY VZNIKU

Jak již bylo řečeno, PCOS není nemoc, ale shluk projevů těla. Jedná se o problematiku hormonální i metabolickou. Rozlišujeme čtyři typy PCOS a u každého typu je hnacím motorem PCOS něco trochu jiného. Jedna možnost však nevylučuje druhou a typy se mohou do jisté míry překrývat.

1. Inzulínová rezistence

Nejčastějším typem, který postihuje až 70-80 % lidí diagnostikovaných na PCOS, je inzulínová rezistence. Jedná se o hormonální stav, kdy jsou buňky pod náporem neustálého přísunu potravin s vysokým glykemickým indexem tak trochu „znecitlivělé“ na účinky inzulínu, což způsobuje, že slinivka začne produkovat více a více inzulínu. Nadbytek tohoto hormonu vede k vyšší produkci androgenů. Vaječníky začnou produkovat testosteron místo estrogenu a inzulín také způsobí, že mozek vytváří více luteinizačního hormonu (LH), který způsobuje opožděnou nebo zastavenou ovulaci.

Nejen strava však ovlivňuje senzitivitu buněk na inzulín. Významnou roli hraje i konzumace alkoholu, kouření, nerovnováha střevního mikrobiomu nebo nápor toxinů z vnějšího prostředí.

V případě tohoto typu PCOS můžete bojovat s nadváhou, držet tuk především v oblasti břicha, mít chuť na cukr. Není to však pravidlem a velmi často trpí inzulínovou rezistenci (a taky PCOS) i štíhlé ženy.

  Kroky pro zlepšení inzulínové senzitivity

  • Pravidelný přirozený pohyb, dát šanci cvičení se závažím
  • Vyhýbat se průmyslově zpracovaným potravinám s vysokým obsahem rafinovaného cukru
  • Vybírat kvalitní sacharidy
  • Dbát na pravidelnost ve stravě, abyste omezili výrazné výkyvy hladin krevního cukru
  • Zaměřit se na spánek a dostatečně odpočívat
  • Zvážit doplnění určitých nutrientů, jako je hořčík, chrom nebo inositol

 

2. Po vysazení antikoncepce

Když se žena rozhodne vysadit hormonální antikoncepci, v těle nastane zmatek a často dochází k diagnostice PCOS, obvykle potíže přicházejí 3-6 měsíců po vysazení. Hormonální antikoncepce totiž „vypíná“ ovulaci a s ní potlačuje produkci androgenů. Tělo se musí o to více snažit, aby produkovalo dostatek androgenů pro správnou funkci. Po vysazení hormonální antikoncepce dojde k výraznému nárůstu produkce androgenů do doby, než se tělo vrátí do normálního stavu a srovná hladiny hormonů. Do té doby nemusí v ženském těle docházet k ovulaci. Nedozrálé folikuly zůstávají na vaječnících po dobu několika měsíců, což je také nejčastější způsob diagnostiky PCOS u žen po vysazení antikoncepce.

  Kroky po vysazení hormonální antikoncepce

  • Doplnění některých potřebných živin, včetně hořčíku, vitaminů skupiny B, zinku nebo vitaminu E
  • Zvládání stresu, dostatek spánku
  • Hlavně trpělivost, hormony se časem samy dají do pořádku

 

3. Zánětlivé PCOS

V případě zánětlivého PCOS chronický zánět způsobuje, že vaječníky produkují nadbytek testosteronu, což má za následek fyzické příznaky a problémy s ovulací. Příznaky zahrnují bolesti hlavy, bolesti kloubů, únavu, kožní problémy, ale také střevní problémy, jako je IBS nebo SIBO.

  Kroky pro snížení zánětu

  • Podpořit zdraví střev vývary, protizánětlivými potravinami a kořením
  • Eliminace potravinových spouštěčů – pro každého velmi individuální
  • Protizánětlivé látky – kurkuma, omega-3, vitamin E, antioxidanty

 

4. Adrenální PCOS

Za adrenálním PCOS nestojí ani tak inzulínová rezistenci nebo zvýšený zánětu, jako nápor na nadledviny v důsledku chronické stresové reakce. Zvýšené androgeny v tomto případě nepochází z vaječníků, ale z nadledvin. Kromě stresových hormonů totiž nadledviny produkují adrenální androgeny, jako je DHEA, DHEAS a androstendion.

  Kroky pro podporu nadledvin

  • Zvládání stresu, prioritizovat sebe
  • Dbát na dostatek a kvalitu spánku
  • Zaměřit se na přirozený pohyb, netlačit na sebe, nenutit se do vysoké intenzity
  • Omezit kofein a další stimulanty
  • Podpořit tělo různými adaptogenními bylinkami typu Aschwagandha nebo rhodiola; z kompletních produktů doporučuji třeba tento
  • Doplnit v těle deficitní látky, jako je hořčík, vitamin C, vitaminy skupiny B

 

Každý z nás je individuální, a přestože se vždy snažíme zařadit do určité škatulky a chceme „někam patřit“, ani v tomto případě nejsou typy PCOS tak jednoznačné. Například pokud je hlavním spouštěčem symptomů vysazení antikoncepce, není vyloučena existence inzulínové rezistence. A přestože je hnacím motorem PCOS zvýšený zánět v těle, chronický stres situaci nebude zrovna pomáhat. Jednotlivé situace a stavy se mohou sčítat.

Pokud máte podezření na PCOS či jakýkoliv jiný problém související s hormonálním zdravím, kontaktujte mě, společně hormony srovnáme!:) 

Eliška Hosnedlová, IHP
průvodkyně zdravých návyků

Použité zdroje pro článek:

  • https://chriskresser.com/functional-approach-to-pcos/
  • https://www.emilyjensennutrition.com/blog/4-types-of-pcos-and-how-to-know-which-one-you-have
  • https://chriskresser.com/adrenal-pcos-surprising-ways-stress-affects-your-hormones/
  • https://melbournefunctionalmedicine.com.au/womens-health/pcos

Chceš odebírat zdravou poštu?

Každý měsíc s centrem návyků zasíláme tipy a rady pro zdravý život. Zanechte nám Váš e-mail a můžete se těšit na poštu. Pokud již poštu odebíráte, stačí zavřít toto okénko. Je to jednoduché, zdravé a ZADARMO.