BRÁNÍ VÁM VAŠE ŠTÍTNÁ ŽLÁZA ZHUBNOUT?

Je štítná žláza hlavním důvodem, proč nehubnete? Nebo je to naopak mýtus a stačí omezit kalorie, aby šla čísla na váze dolů? Přečtěte si, jakou roli hraje štítná žláza v rychlosti metabolismu, a co dělat, pokud se trápíte její sníženou funkcí a nedaří se vám zhubnout.

Když dojde na téma spojitosti nadváhy a štítné žlázy, většinou se setkáváme s dvěma skupinami lidí, každá stojící na opačném břehu. Na jednom z nich najdeme velmi často ženy, kterým bylo řečeno, že jejich kila navíc jsou důsledkem nedostatečně funkční štítné žlázy. Tak to prostě je a nedá se s tím nic moc dělat. Z druhého břehu se zase naopak v mnoha případech ozývají nadšenci fitness, kteří tyto ženy tak trochu obviňují, že se jen vymlouvají na zpomalenou štítnou žlázu a že konec konců hubnutí a nabírání stejně závisí pouze na energetickém příjmu a výdeji. A když se chce, tak to jde.

A kde je tedy pravda? Jak nás štítná žláza ovlivňuje a co má společného s metabolismem?

Funkce štítné žlázy a její role v metabolismu

Jakožto endokrinní orgán tvoří hormony, které v těle plní mnoho důležitých funkcí. Podílí se například na rychlosti tepové frekvence, dýchání, reguluje tělesnou teplotu a citlivost těla na změny teploty, ale také chrání tělesnou energii a podílí se na udržování duševní pohody u obou pohlaví. U žen navíc hraje také často opomíjenou, ale o nic méně důležitou funkci ve zdraví a pravidelnosti menstruačního cyklu. Pravděpodobně nejznámější úlohou štítné žlázy je kontrola metabolismu.

Správně, TEN metabolismus, který rozhoduje, zda si svoji váhu a tuk budete udržovat, přibírat nebo shazovat. Hormony štítné žlázy pomáhají tělu spalovat tuky, aby mu poskytly více energie. V důsledku tohoto vlivu na metabolismus tuků zvyšují hormony štítné žlázy váš bazální metabolismus, což znamená, že budete spalovat tuk, i když nejste fyzicky aktivní.  

Hlavními úkoly štítné žlázy jsou regulace tělesné teploty, ochrana tělesné energie, kontrola metabolismus, ale také se podílí na zdravém cyklu u žen.

Pokud však štítná žláza nefunguje optimálně, metabolismus se zpomalí. Kromě přírůstku váhy jsou dalšími projevy hypotyreózy třeba studené končetiny, citlivost na chlad nebo svalové křeče.

Je hypotyreóza můj případ?

Jak už je výše zmíněno, snížená funkce štítné žlázy se projevuje několika způsoby:

  • Únava
  • Citlivost na chlad
  • Přírůstek hmotnosti
  • Zácpa
  • Výkyvy nálad až úzkosti a deprese
  • Suchá kůže
  • Zastřené myšlení
  • Nepravidelný cyklus nebo velmi silná menstruace; neplodnost
  • Možná zvýšená hladina cholesterolu

O snížené funkci štítné žlázy však s jistotou vypovídají laboratorní testy. Kromě typicky testované hodnoty TSH, která značí komunikaci mezi mozkem a štítnou žlázou, nás zajímají také hodnoty hormonů T4 a T3 a přítomnost protilátek, které signalizují, že je funkce štítné žlázy narušena z důvodu přehnaně reagujícího imunitního systému.  

Stačí omezit kalorie?

Obecná rada pro shazování tělesného tuku je omezení energetického příjmu nebo naopak větší výdej energie pohybem. Nesmíme však zapomínat na skutečnost, že štítná žláza je orgán nejvíce postižený jakoukoliv formou stresu. Dlouhodobě zvýšený hormon kortizol narušuje komunikaci mezi mozkem a štítnou žlázou a blokuje přeměnu hormonů.

Dle studií restriktivní dieta snižuje přeměnu hormonů T4 na hormon T3, aktivní formu hormonu, což vede ke zpomalení metabolismu, a úbytek hmotnosti tak bude ještě náročnější. Místo toho se začne vyrábět více reverzního T3, který není aktivní. S tímto hormonem se zpomaluje metabolismus a spaluje se méně tuků a sacharidů.

Omezující dieta nebo vynechávání celých skupiny potravy ze stravy může připravit tělo o důležité živiny, což může zatížit imunitní systém. Vzniká o to větší pravděpodobnost, že v těle vznikne zánětlivá reakce. Zánět pak může zhoršit autoimunitní reakce nebo narušit funkci štítné žlázy.

Restriktivní dieta snižuje přeměnu hormonů štítné žlázy, což vede ke zpomalení metabolismu.

Co dalšího narušuje funkci štítné žlázy?

  • Nedostatek důležitých živin, jako je jód, selen, vitamin A a D, vitaminy skupiny B a hořčík
  • Nezdravé střevo a střevní dysbióza
  • Vystavení toxinům z neorganických potravin, kosmetiky či čisticích prostředků
  • Psychický stres (toxické vztahy, trauma, šikana v práci apod.)
  • Nadměrný energetický výdej (přehnané cvičení)

“Jak tedy zhubnout, když moje štítná žláza nefunguje dobře?” 

Začněte od základů

Tohle možná nebude odpověď, v kterou jste doufali, ale je to tak. I když vám to tak možná nemusí připadat, nadváha není váš hlavní problém, jedná se o projev, důsledek dysfunkce štítné žlázy. A jestliže se budete snažit tento endokrinní orgán obejít, s největší pravděpodobností nedosáhnete úspěchu. I kdyby se vám nakonec podařilo nějaké to kilo shodit energetickým deficitem, dost pravděpodobně vám to tělo vrátí v jiné podobě.

Ať už vám byla diagnostikována snížená funkce štítné žlázy, nebo to nemáte potvrzené výsledky, ale snad všechny vaše symptomy tomu odpovídají, stále není nic ztraceno. Nemusíte žít do konce života s pocitem, že vám štítná žláza brání shodit nadbytečná kila, ale ani ze sebe každý den vydřít kůži v posilovně a trápit se hlady nad prázdným talířem.  Začněte od základů, tedy od samotné štítné žlázy. Pokud se zaměříte v první řadě na ni, soustředíte se na příčinu (nebo jednu z příčin) vašich potíží, a metabolismus i váha se postupně přidají a půjdou vám naproti.

Jak podpořit štítnou žlázu?

Zapojte všechny živiny

Pokud nepřijímáte stravu bohatou na všechny nutrienty, pochopitelně vám budou tyto živiny následně chybět i v těle. Štítná žláza je navíc orgánem, jehož hormony jsou přímo tvořené jedním z takových důležitých nutrientů – jódem. Spolu se selenem, ale také draslíkem a dalšími minerály a vitaminy, se starají o správnou tvorbu a přeměnu hormonů. Zařaďte do svého jídelníčku třeba para ořechy, dostatek tmavě zelené zeleniny, vejce, avokádo i ryby. Nevynechávejte žádnou makroživinu, všechny jsou důležité, pokud je vyhledáváte v té nejlepší kvalitě.

Jeden ze způsobů, jak štítnou žlázu podpořit, jsou také doplňky s obsahem všech důležitých vitaminů a minerálů.

Podpořte střeva a trávicí systém  

Aby se hormony štítné žlázy mohly přeměňovat a plnit tak dostatečnou funkci ve vašem těle, musíme jí přizpůsobit prostředí, ve kterém probíhá 75 % celkové přeměny hormonů – ve střevě! Nekvalitní strava, nadbytek cukru, potravinová aditiva, ale i toxické látky z vnějšího prostředí tohle prostředí však ve velké míře narušují. Proto v první řadě dbejte na celistvé potraviny, dostatek vlákniny a celou škálu fermentů.

Snižte toxickou zátěž 

V dnešním světě jsme zahlceni toxiny, zejména tzv. endokrnními narušiteli. Jedná se o látky, které svým složením připomínají různé hormony a významné nutrienty, a tělo je nedokáže rozpoznat. Typickými příklady jsou prvky patřící do skupiny halogenů. Stejně jako náš důležitý jód tam řadíme také fluor a chlór. Pokud je však ve velké míře přijímáme třeba v podobě nevhodné zubní pasty či nefiltrované kohoutkové vody, mohou se snažit zastoupit funkci jódu, což však povede k její nesprávné funkci. Proto podpořte svoji štítnou žlázu i eliminací těchto látek, začít můžete netoxickou domácností a kosmetikou.

Pracujte se stresem

Stres hraje významnou roli v případě zdraví štítné žlázy. Nejedná se pouze o vnější stres, jak ho známe, ale pro tělo je stresující i třeba výše zmiňovaná střevní dysbióza nebo nadbytek toxinů v těle. Neméně důležitá je však práce se stresem a eliminace možných stresorů. Osoby se sníženou funkcí štítné žlázy jsou často perfekcionisti a kladou na sebe velký tlak, proto je třeba se o sebe starat a naučit s odpočívat.

Nerovnováha v těle často souvisí se zatíženou nebo nedostatečně funkční štítnou žlázou. Neexistuje univerzální návod, každý se bude muset zaměřit na něco jiného.

Zajímá vás téma zdravé štítné žlázy a potřebujete poradit? Kontaktujte mě ZDE a společně přijdeme na hlavní příčiny vašich potíží. 

Eliška Hosnedlová, IHP
průvodkyně zdravých návyků

Použité zdroje pro článek:

  • https://cathe.com/how-low-calorie-diets-affect-thyroid-function/
  • https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30316182/
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5751186/
  • https://drsarahdavies.co.uk/treatment-options/thyroid-disease
  • https://drruscio.com/optimal-thyroid-levels/

Chceš odebírat zdravou poštu?

Každý měsíc s centrem návyků zasíláme tipy a rady pro zdravý život. Zanechte nám Váš e-mail a můžete se těšit na poštu. Pokud již poštu odebíráte, stačí zavřít toto okénko. Je to jednoduché, zdravé a ZADARMO.